Wednesday, July 31, 2019

SELENDANG

Aku ada seorang kawan, perempuan Minang.

Perempuan Minang kan biasanya kasar dan berterus-terang. (FYI mak aku Minang)

Kawan aku ini, memanglah kasar namun dia ada sedikit kelainan kerana dia juga seorang yang aku boleh katakan sebagai alim jugalah.

Pada suatu hari (circa 2009), dia bercerita kepadaku mengenai seseorang yang dia kenali, dan dia mahukan pendapat aku.

Katanya, dia mempunyai seorang kawan yang tidak menutup aurat yang sempurna dan kawanku ini berasa segan mahu menegur.

Aku tanya, tidak sempurna bagaimana.

Katanya walaupun memakai hijab tetapi selendang yang dipakai itu jarang sehingga kadangkala menampakkan telinga dan bahagian lehernya.

"Akak rasa apa perlu saya cakap pada dia?"

Jawabku "Cakaplah baik-baik dengan dia, mungkin dia sendiri tak perasan yang selendang itu menampakkan telinga dia."

Dan kawannku ini pun mengangguk dan mengucapkan terima kasih kepadaku, bermakna dia bersetuju untuk cakap baik-baiklah dengan kawannya itu.

Hari aku berjalan seperti biasa selepas itu.

Sampai di rumah selepas habis kerja, semasa mahu menanggalkan selendang di depan cermin baru aku tersedar, sebenarnya kawan aku itu bercakap tentang aku.

Kah kah kah.

Rare tak ada kawan macam ini?

#julypostingschallenge #july2019entries #selendang

No comments:

Post a Comment