Wednesday, July 31, 2019

BUDI

Orang kata, jangan selalu termakan budi, kelak tergadai body.

Serasa aku, aku adalah antara mereka yang sering menerima budi baik daripada orang sekeliling terutama para sahabatku.

Sungguh.

Hidup kita ini kan ada pasang surutnya, turun dan naiknya.

Ketika kehidupan aku berada pada tahap paling bawah daripada bawah, rock bottom, banyak budi yang aku terima daripada rakan-rakan.

Tengah bulan, duit sudah kering, bos usahakan advance.  Bos yang tanya aku, sebabnya dia seorang yang sangat memahami.

Tengah homeless (ya, nantilah cerita), ada kawan yang beri pakai duit, apabila aku nak bayar balik, dia halalkan sahaja.

Minyak kering, kereta mati tengah jalan, ada kawan yang pinjamkan duit untuk isi minyak.

Kereta meragam ketika dekat masa raya, ada saudara yang menghulurkan bantuan.

Tayar kereta pecah, ada kawan yang datang selamatkan.

Kereta masuk bengkel berbulan-bulan, ada kawan yang tumpangkan ke pejabat dan balik rumah.

Banyak lagi kisah aku termakan budi orang lain.

Mereka inilah inspirasi kepada aku untuk menanam budi kepada mereka yang memerlukan pula.

Doa aku sentiasa untuk mereka.

#julypostingschallenge #july2019entries #budi

No comments:

Post a Comment