Wednesday, July 31, 2019

LARI

Seingat aku, kali terakhir aku benar-benar 'enjoy' berlari adalah semasa sekolah rendah untuk permainan rounders, polis sentri (police and thief) dan kejar-kejar (satu pejabat aku tanya, apa nama permainan ini, semua pun lupa).

Semasa di sekolah menengah, aku paling tidak suka semasa pendidikan jasmani cikgu menyuruh kami berlari satu padang untuk memanaskan badan, al-maklumlah, aku kan berbadan besar, segalanya besar, jadinya terasa malu ya amat apabila terpaksa berlari.

Masa yang aku suka berlari hanyalah apabila bermain bola jaring kerana waktu ini memang tidak fikir perasaan segan atau malu, memandangkan aku kan kiasu, jika bertanding wajib mahu menang.

Bukan setakat berlari ke sana ke mari sahaja aku mampu, melompat tinggi mencuri bola pun aku boleh, walaupun badan dikira besar juga waktu itu.

Dalam usia 44 tahun ini pula, tidaklah mampu lagi berlari laju dan melompat tinggi seperti di sekolah menengah disebabkan saiz badan dan lutut yang tidak mengizinkan, yang mampu kubuat hanyalah berjalan laju dan berlari perlahan (slow jog).

Dan sesungguhnya aku kagum kepada mereka yang masih boleh berlari walaupun usia sudah lewat.

Salute!

#julypostingschallenge #july2019entries #lari

No comments:

Post a Comment