Monday, July 8, 2019

NAMA

Kisahnya begini.

Emak dan ayah menamakan aku Murni.

Ringkas dan mudah diingati.

Menurut Maklang, semasa aku dilahirkan ada satu majalah bertajuk 'Murni', jadi mungkin dari situ ayah mendapat ilham untuk menamakan bayinya.

Namun dalam kalangan keluarga terdekat, mereka memanggil aku dengan nama lain.

Menurut teori arwah pakcik (Al-Fatihah untuk Acik Aman), aku dipanggil dengan nama itu kerana saiz semasa bayi yang sangat tembam.

Aku tidak pernah cuba mengesahkan teori ini.

Semasa bersekolah di Teknik Tuanku Jaafar ada kawan-kawan yang panggil Min kerana nama pena semasa berkarya adalah Urmin Asrin (alahai budak-budak sangat).

Sekarang aku lebih dikenali dengan panggilan Moon.

Awal 2000 aku sangat aktif chatting dan YMing dan lazimnya ketika itu, mereka yang menyembang ini menggunakan nama gelaran, jarang (mungkin tidak pernah langsung) menggunakan nama sendiri.
Dan pada waktu itu, diri sangat kagum dengan anime Sailor Moon.

Jadinya terus terfikirkan nama gunaan overd_moon.

Dan nama itu melekat sehingga kini.

Oh ya dulu nama blog aku The Moon and The Stars (ya, 'original' sangat).

Itulah kisahnya sebuah nama.

 #julypostchallenge #nama

No comments:

Post a Comment