Wednesday, July 31, 2019

KERTAS

Akibat sekeping kertas bernama Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), mataku bengkak menangis dari Seremban ke Kuala Lumpur.

SPM tahun 1992 merupakan salah satu kisah sedih aku dalam bidang akademik.

Kawan-kawan lain cemerlang dengan Pangkat Satu yang menjamin tempat ke isntitusi pengajian tinggi, aku hanya mampu mendapat Pangkat Tiga.

Nasib badan. 

Sekeping kertas yang berjaya membuatkan aku berasa amat baghal, walhal aku adalah antara pelajar cemerlang semasa peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran semasa di Tingkatan Tiga dahulu.

Disebabkan sekeping kertas ini jugalah menjadikan aku tekad untuk meneruskan pengajian di Tingkatan Enam, biarpun dimomoki dengan kata-kata yang ia adalah lebih sukar.

Jauh di sudut hati, aku mahu membuktikan yang aku tidak bodoh hanya kerana aku mendapat keputusan Pangkat Tiga.

Dan disebabkan sekeping kertas itu jugalah, aku berjaya berada di sini.

Besar sungguh ya pengaruh sekeping kertas.

#julypostingschallenge #july2019entries #kertas

No comments:

Post a Comment