Wednesday, July 31, 2019

KAYA

Semasa bersekolah rendah, definisi kaya bagi aku adalah mereka yang boleh membeli air milo kotak, naik bas atau van untuk ke sekolah dan memakai riben dan pengikat rambut yang cantik.

Berbanding dengan aku yang tidak mampu membeli air kotak pujaan hati itu, ke sekolah berjalan kaki, balik sekolah juga berjalan kaki dan rambutku dipotong pendek seperti lelaki kerana ada masalah kutu.

Definisi kekayaan daripada kacamata budak setinggan berusia tujuh tahun.

Semasa aku di sekolah rendah, memang sekalipun tidak dapat merasa membeli milo kotak daripada van milo yang datang ke sekolah.

Bukan tidak pernah cuba minta daripada mak dan ayah, pernah, cumanya tidak pernah dapat wangnya.

Kawan-kawan yang aku anggap 'kaya' pun sebenarnya tidak jauh beza daripada kami, iyalah kan, kami pun tinggal satu kawasan setinggan juga, cuma mungkin adik-beradik mereka tidak seramai adik-beradikku.

Sahabat-sahabat kaya aku ini pun tidaklah sombong atau tidak mahu berkawan dengan aku si budak miskin rambut berkutu.

Mereka tetap menghulurkan persahabatan dan adalah sekali dua menghulurkan air Milo kotak itu untuk aku rasa.

Semasa kecil, kaya atau miskin, kami tetap berkawan.

Cuma apabila sudah tua bangka ini, kaya bersahabat dengan yang kaya, miskin pun mahu bersahabat dengan yang kaya. Ke?

#julypostingschallenge #july2019entries #kaya

No comments:

Post a Comment