Sunday, February 9, 2014

Beginikah aku nanti?

Esok-esok pun akan beginikah perangaiku? Kerana aku ibu yang melahirkan dan bersusah-payah membesarkan aku boleh berkata sesuka hati kepada anakku, walaupun aku tahu itu pasti mengguris perasaannya. Kerana aku ibu yang melahirkan dan bersusah-payah membesarkan aku mempunyai hak yang nyata untuk menentukan dengan siapa dia patut bergaul, kerjaya apa yang dia patut lakukan? Kerana aku ibu yang melahirkan dan bersusah-payah membesarkan maka Allah tidak akan murka kepadaku walau apa pun yang aku katakan dan lakukan terhadap anakku? Kerana aku ibu yang melahirkan dan bersusah-payah membesarkan aku sudah semestinya dapat berlaku adil dan saksama dalam memberikan layanan yang sama rata kepada anak-anakku? Kerana aku ibu yang melahirkan dan bersusah-payah membesarkan aku boleh mengugut emosinya dengan berkata 'Kalau Mama menyusahkan, Ilham hantarlah Mama ke rumah orang-orang tua' apabila dia mula mengeluarkan hujah bagi mempertahankan dirinya yang untuk sekian kalinya disalahertikan? Beginikah aku nanti?

No comments:

Post a Comment