Tuesday, September 3, 2019

PerJALANan Yang Segar



Sudah lebih tiga bulan kafe di pejabat ditutup untuk renovasi.

Sudah lebih tiga bulan juga warga pejabat terpaksa menggunakan perkhidmatan penghantar makanan, selain menyediakan bekal dan keluar ke kawasan sekitar semasa waktu makan tengah hari.

Kafe tutup bukanlah satu masalah besar untuk aku kerana kebanyakan hari aku berpuasa dan membawa bekal sendiri dari rumah.

Cuma belakangan ini rasa bosan pula dan mahu mencuba sesuatu yang tidak pernah dibuat sebelum ini.

Bermula pada minggu lepas, aku mengambil keputusan untuk berjalan laju (briskwalk) ke kafetaria Institut Jantung Negara (IJN) yang terletak di seberang jalan.

Berjalan laju sambil melayan lagu, mengira langkah.

Gambar aku ambil daripada atas jejantas yang menyeberangi Jalan Tun Razak.

Seronok juga ya berjalan dari pejabat ke IJN, walaupun dalam cuaca panas.

Menurut apps MapMyWalk yang aku gunakan, aku berjaya berjalan sejauh lebih kurang 2km dengan lebih kurang 350 bakaran kalori dan 2775 langkah.

Berpeluh sudah tentu, namun ia tidaklah menjadi hal.

Terdetik pula di hati untuk berjalan ke Tasik Titiwangsa, buat satu pusingan dan kembali ke pejabat sebelum berakhirnya masa rehat.

Hmm..menarik idea ni.

Jom kita berjalan, meluaskan pandangan, bersembang dengan diri, merangka strategi untuk menjalani mimpi.


Jalani Mimpi
Noah

Ingatlah di kala engkau
sanggup melihat matahari
hangatnya masih terbawa
untuk melangkah hari ini

hapuskan segala keraguanmu
masa lalu takkan melemahkanmu
lupakan gelisahmu

teruslah kau mencari
waktu akan selalu mengobati
temukan semua yang terhenti
dalam hidupmu

tak perlu kau sesali
hidup kan membuatmu memahami
coba untuk tetap berdiri
jalani mimpi


No comments:

Post a Comment